Vergroenen in het onderwijs
Vergroenen! Iedereen heeft het erover en lijkt ermee bezig, met verjongen, verduurzamen, de kleur groen aanbrengen en met het plaatsen van planten en bomen. Ik focus hier op dat laatste. Dat is van belang voor alle leeftijden, voor de leefomgeving, de werkomgeving en de leeromgeving of, zoals De Groene Stad stelt: groen heeft een meerwaarde in relatie tot gezondheid en welbevinden bij wonen, werken, herstellen en leren. Er komt steeds meer informatie waaruit je kunt concluderen dat vergroenen veel voordelen oplevert, ook voor het onderwijs.
Groen doet je goed, dat heb ik al vaker naar voren gebracht. Het vergroenen wordt ook steeds verder doorgevoerd. Zorgcentra worden groener gemaakt met acties als grijs, groen en gelukkig, ziekenhuizen staan vol met planten en er hangen grote natuurfoto’s, appartementengebouwen in steden kleuren groen, evenals buitenwanden van gebouwen. Kijk maar eens naar de vertical forests in Milaan en het stadskantoor In Venlo. Stadsbesturen zoals van Amsterdam verkennen mogelijkheden om te vergroenen en de actie ’tegel eruit, plant erin’ loopt ook dit jaar weer in verschillende steden. Ook leeromgevingen vergroenen langzaam maar zeker. Er zijn zelfs subsidiepotjes voor. Planten kunnen werkelijk overal een plek krijgen en de betekenis van een groene omgeving is overduidelijk.
Waarom vergroenen?
Zoekend naar de betekenis van de kleur groen kom je termen tegen als: gezondheid, kalmte, groei, warmte, geborgenheid, vrede, natuur, hoop, toekomst, leven, balans, vruchtbaarheid, frisheid, neutraliteit, jeugd, stabiliteit, cohesie, harmonie, rust. Managementtheorieën associëren de kleur met ontwikkeling, motivatie, creativiteit en leervermogen, niet onbelangrijk voor het onderwijs.
Door te vergroenen creëer je een goede leefomgeving voor vogels, vlinders en insecten en … voor jezelf.
Vergroenen is van belang voor de wateropvang van hoosbuien, om het blank staan van straten voorkomen (afgelopen nacht hebben we er weer behoorlijk mee te maken gehad) en bomen brengen verkoeling in hete dagen.
Vergroenen is ook nodig voor je eigen gezondheid. Planten vangen fijnstof op, geven zuurstof af en zuiveren de lucht; groen gaat stress tegen; in de natuur wandelen brengt naast beweging ook rust en zuurstof, en daarmee een betere doorbloeding van lichaam en hersenen (wat zorgt voor meer concentratie daarna).
Wat gebeurt er momenteel in het onderwijs?
In de factsheet Groen en leren van De Groene Stad, staat: “Groen in en rondom scholen, kinderdagverblijven en op campussen is goed voor het klimaat binnen en buiten de onderwijsinstelling. Het heeft een positief effect op de gezondheid en het algehele welbevinden van leerlingen, studenten en personeelsleden. Het verbetert het concentratievermogen en de prestaties van leerlingen en het verbetert het sociale klimaat.”
In Brabant zijn scholen bezig met de actie ‘Tegel eruit, plant erin’.
Intogreen geeft veel voorbeelden van de toepassing van groen in het onderwijs, in en buiten het gebouw.
In Rotterdam is het Rotterdam Food cluster via vergroening bezig met een betere luchtkwaliteit en minder stress in scholen.
Het gaat niet alleen om de inrichting van de leeromgeving; er zijn ook initiatieven om het groenonderwijs aan te pakken en zo een krachtige groensector te bewerkstelligen. Die studenten kunnen we in de toekomst als ambassadeurs van vergroening heel goed gebruiken.
Je kunt heel klein beginnen met een paar planten in het lokaal en collega’s overtuigen om dat ook te doen. Als we er met z’n allen aan meewerken, hebben we binnen de kortste keren een hele fijne leeromgeving gecreëerd.
Foto:”The colors and structures of Spring” by Susanne Nilsson on Flickr
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.